NVP Website voor leden

Verkrijg hier toegang tot exclusieve NVP Website ledencontent.

Vanaf 1 januari 2026 geldt het Landelijk Kwaliteitsstatuut 4.0 (LKS) en vervalt de eerder versie 3.0. Het LKS beschrijft de minimale kwaliteitsnormen waar zorgaanbieders aan moeten voldoen. Alle zorgaanbieders zijn verplicht een Kwaliteitsstatuut in te vullen, te laten toetsen en openbaar te maken. Het LKS 4.0 geldt tevens als basis voor declaratie.

De eerdere versies van het LKS zorgden voor veel onduidelijkheid over de invulling van het regiebehandelaarschap. In deDe nieuwe versie zou deze onduidelijkheid weg moeten nemen.wordt deze onduidelijkheid weggenomen. In de nieuwe versie wordt deze onduidelijkheid weggenomen.

De positie van de psychtherapeut in de LKS 4.0

Voor de psychotherapeut betekent de nieuwe versie een verbetering vanwege het loslaten van de categorieën van complexiteit A t/m D en het strikte onderscheid tussen indicerend en coördinerend regiebehandelaar. Het LKS 3.0 zorgde voor onduidelijkheid en verschillende interpretaties over de inzet van professionals, waaronder de psychotherapeut, als regiebehandelaar. In het LKS 4.0 is de psychotherapeut grotendeels gelijkgeschaard met de klinisch psycholoog. 

Belangrijkste verschillen tussen LKS 3.0 en LKS 4.0

Op verzoek van partijen heeft Zorginstituut Nederland het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ versie 4.0 op 31 januari 2025 opgenomen in het Register van het Zorginstituut.. De belangrijkste wijzigingen in LKS versie 4.0 ten opzichte van versie 3.0:

  • Vervanging van categorie-indeling door settings:
    - LKS 3.0 maakte gebruik van een categorie-indeling (A t/m D) om de complexiteit van zorg te classificeren.
    - LKS 4.0 sluit aan bij het Zorgprestatiemodel (ZPM) en hanteert verschillende settings (zoals ambulant, klinisch, hoogspecialistisch) om de context van zorgverlening te beschrijven.
     
  • Duidelijkere rolomschrijvingen:
    - In LKS 4.0 is het onderscheid tussen indicerend en coördinerend regiebehandelaar minder strikt; de focus ligt op de rollen en bijbehorende competenties, die per setting kunnen verschillen.
     
  • Opname van een tabel met beroepsprofielen:
    - LKS 4.0 bevat een overzichtelijke tabel met profielen van beroepsgroepen, waaronder psychotherapeuten, om duidelijkheid te bieden over hun mogelijke rollen binnen verschillende settings.

Nieuwe aanbieders

Bent u een nieuwe aanbieder van generalistische basis-ggz en/of gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, dan moet u beschikken over een geldig kwaliteitsstatuut. U kunt zich aanmelden op www.GGZKwaliteitsstatuut.nl.

Hulp en meer informatie 

Vanaf 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Hierin staat beschreven volgens welke eisen de zorg aan cliënten wordt verleend. Beroepsverenigingen, patiëntorganisaties en brancheorganisaties hebben gezamenlijk bepaald wat de minimale eisen zijn om deze zorg te mogen verlenen. Alleen met een goedgekeurd kwaliteitsstatuut komt u in aanmerking voor vergoeding van behandelingen op grond van de Zorgverzekeringswet.  

Voorgeschiedenis

  • In 2012 besloot de overheid na de 'Europsyche affaire' dat er een veldnorm moest worden opgesteld met daarin duidelijk wie hoofdbehandelaar mag zijn en wat de rol is in het behandelproces.
  • In juni 2012 zetten een aantal partijen hun handtekening onder het Bestuurlijk Akkoord 2013- 2014.
  • Begin mei 2013 levert de inspectie haar conceptadvies ‘hoofdbehandelaar in de GGZ’ aan de minister op. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen de basis ggz en de specialistische ggz.
  • Vanaf januari 2014 mag zorg in de basis ggz en gespecialiseerde ggz alleen uit het basispakket worden vergoed als er een hoofdbehandelaar betrokken is bij de behandeling. De hoofdbehandelaar heeft de vrijheid om een deel van de behandeling uit te laten voeren door anderen, de zgn. medebehandelaren. Hij blijft echter verantwoordelijk voor de behandeling als geheel. Omdat een hoofdbehandelaar DBC’s opent en sluit, betreft dit ook een betalingstitel.
  • Voor psychotherapeuten was het lang onduidelijk of ze 'hoofdbehandelaar' mochten zijn. Zeker omdat zorgverzekeraars eenzijdig hebben afgesproken dat in alle gebudgetteerde specialistische ggz-instellingen voortaan alleen klinisch psychologen en psychiaters hoofdbehandelaar mogen zijn. Daarmee negeerden zij de ingezette ontwikkeling naar een gemeenschappelijke, door het veld gedragen definitie van het hoofdbehandelaarschap en de specifieke rol van de IGZ hierin.
  • De NVP vraagt zorgverzekeraars dringend om haar besluit omtrent de psychotherapeut te herzien. Met positief resultaat: de psychotherapeut wordt voor 2015 daardoor (nog) als hoofdbehandelaar geaccepteerd.
  • Twaalf samenwerkende beroepsverenigingen van psychologen en psychotherapeuten, waaronder de NVP, komen overeen dat als nieuwe veldnorm voor de ggz vanaf 2015 zou moeten gelden dat een BIG-registratie leidend is voor het hoofdbehandelaarschap. Dit gezamenlijke standpunt is gepresenteerd aan de commissie Meurs de minister adviseert over de nieuwe veldnorm voor het hoofdbehandelaarschap in de ggz.
  • De commissie Meurs stelt voor het begrip hoofdbehandelaar vervangen door regiebehandelaar. Minister Schippers neemt dit advies over. Voor de psychotherapeut en de gz-psycholoog maakte zij een koppeling met de eerder aangekondigde uitbreiding van de herregistratie-eisen voor de artikel 3-beroepen.
  • In maart 2016 is het ‘Model Kwaliteitsstatuut GGZ’ opgenomen in het Register op Zorginzicht.
  • Vanaf 2017 is de regeling voor het hoofdbehandelaarschap vervangen door het kwaliteitsstatuut als voorwaarde voor toelating tot de ggz en vergoeding van zorg. 
  • In 2019 blijkt dat partijen het niet eens worden over de rol en taken van de regiebehandelaar. Daarom besluit het Zorginstituut haar doorzettingsmacht in te zetten. ZiN vraag de Kwaliteitsraad een eenduidige omschrijving van het regiebehandelaarschap op te stellen.
  • De Kwaliteitsraad integreert een beschrijving in het bestaande ‘Model Kwaliteitsstatuut GGZ’. Deze nieuwe versie heet het ‘Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ’. In december 2020 is het definitieve statuut aangeboden voor opname in het Register.
  • Op verzoek van partijen heeft het Zorginstituut Nederland het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ, versie 4 op 31 januari 2025 opgenomen in het Register.  

 

[PLACEHOLDER_HIDE]
[PLACEHOLDER_HIDE]
[PLACEHOLDER_HIDE]