Wachtwoord vergeten

Zorgstandaard ADHD beschikbaar

Zorgstandaard ADHD beschikbaar 05-02-2019

De zorgstandaard ADHD brengt de adviezen van alle richtlijnen van de organisaties die betrokken zijn bij de ADHD-zorg tezamen, zoals die van huisartsen, jeugdzorg, jeugd­gezondheidszorg en de ggz. Patiënten en hun ouders en waren nauw betrokken bij het maken van de standaard; hun ervaringen en wensen zijn meegewogen in de adviezen.

Duidelijkheid over signalering, herkenning en diagnostiek
De zorgstandaard geeft duidelijke handvatten hoe enerzijds onderdiagnostiek te voorkomen door signalen te herkennen die op ADHD zouden kunnen wijzen én hoe met eenvoudige vragenlijsten op de mogelijkheid van ADHD te screenen. Anderzijds kan overdiagnostiek worden bestreden door de diagnose het liefst te stellen op basis van gestructureerde interviews met het kind en met de ouders, en bij voor­keur ook met een andere belangrijke volwassene die het kind kent, zoals de leerkracht.

Duidelijkheid over behandeling: psychotherapie, medicatie en overige behandelvormen
Wanneer zet je bij ADHD psychotherapie in, wanneer medicijnen en wat kan er nog meer? De zorgstandaard bevat daartoe enkele stroomschema’s wanneer welke behandelvorm in aanmerking komt. Voor de zorgstandaard in ook nagegaan of speciale diëten voor ADHD-ers kunnen helpen. Daaruit blijkt dat voor speciale diëten geen effectiviteit is aangetoond. Dat geldt ook voor ontspanningsoefeningen. Wel is voor volwassenen bescheiden effectiviteit aangetoond voor lichaamsbeweging, waarmee patiënten ‘het hoofd rustig kunnen krijgen’.

Geen protocol maar wat past bij de patiënt
De adviezen en stroomschema’s in de zorgstandaard geven aan of en zo ja wanneer iets werkt. Hiertoe is in samenwerking met de Britse organisatie NICE in ‘meta-analyses’ van de internationale wetenschappelijke literatuur de effectiviteit van alle adviezen onderzocht; uitkomsten daarvan komen ook beschikbaar. De zorgstandaard is overigens géén protocol. Centraal staat het begrip matched care: de zorgstandaard biedt de zorgverlener concrete handvatten waarmee deze in samenspraak met patiënt (en naasten) de behandeling individueel vorm kunnen geven. Doel is dat de patiënt kan omgaan met de problemen die hij/zij door ADHD in het dagelijkse leven ervaart, zoals schooluitval of problemen op het werk of in een relatie.

bron en lees meer: Akwa ggz



« Terug naar overzicht