De Tijd-Lijn App verkort de ervaren wachttijd van ggz-patiƫnten
De Tijd-Lijn App verkort de negatieve beleving van wachttijd door ggz-patiënten. De app geeft de patiënt tijdens het wachten realtime informatie over de wachttijd en over wat hem of haar te wachten staat ná het wachten. Bijvoorbeeld informatie over de komende intake of behandeling. Daarnaast krijgt de patiënt (wanneer mogelijk) tips waarmee hij/zij de wachttijd kan verkorten. Het doel van de Tijd-Lijn App is om ggz-patiënten de wachttijd positiever te later ervaren door negatieve gevoelens, zoals onzekerheid over de duur en wat hen te wachten staat, weg te nemen. Patiënten en het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht, waar een pilot met de Tijd-Lijn App is gehouden, zijn enthousiast. De app wordt nu verder ontwikkeld en komt binnenkort op de markt.
Anne van Turnhout deed voor haar masterscriptie onderzoek naar het verkorten van de gepercipieerde wachttijd van psychiatrische patiënten in het UMC Utrecht. Het positief ervaren van de wachttijd door het verbeteren van de communicatie over het wachttraject bleek de kern van de oplossing.