Structureel evalueren met vragenlijsten verbetert kwaliteit van behandeling
Structureel gebruik van vragenlijsten bij evaluatiegesprekken over de behandeling hebben een positief effect heeft op de behandeling. Dit blijkt uit het meest uitgebreide onderzoek tot nu toe over de toegevoegde waarde van vragenlijsten in de behandelkamer.
Het onderzoek1 2 is gebaseerd op 58 wetenschappelijke studies met 21.699 voornamelijk volwassen patiënten met een ambulante, individuele behandeling. De bevindingen laten zien dat het gebruik van vragenlijsten niet alleen leidt tot meer symptomatisch herstel, ook het percentage drop-outs kan met 16% verminderd worden.
- De Jong, K., Conijn, J. M., Gallagher, R. A., Reshetnikova, A. S., Heij, M., & Lutz, M. C. (2021). Using progress feedback to improve outcomes and reduce drop-out, treatment duration, and deterioration: A multilevel meta-analysis. Clinical psychology review, 85, 102002.
- De Jong, K., Delgadillo, J., & Barkham, M. (2023). Routine outcome monitoring and feedback in psychological therapies. McGraw-Hill Education (UK).
Meer lezen
- Structureel evalueren met vragenlijsten verbetert de kwaliteit van de behandeling - GGZ Dataportaal
- De Bibliotheek van Akwa GGZ biedt een overzicht met vragenlijsten voor evalueren in de behandeling.
- De Online Evaluatieondersteuning geeft advies over vragenlijsten die het best bij de behandeldoelen passen en tips voor het evaluatiegesprek.
- Lees meer over structureel evalueren met vragenlijsten