Wachtwoord vergeten

Klachtenregeling-1

Als u een klacht heeft over uw behandelaar of uw behandeling dan zijn er diverse mogelijkheden. Hieronder staan verschillende mogelijkheden met toelichting.

Onze klachtenregeling is alleen van toepassing op vrijgevestigde psychotherapeuten. Werkzaamheden verricht in instellingsverband vallen niet onder de regeling. Deze instellingen hebben een eigen regeling een eigen klachtencommissie.

Als u vragen heeft over wetgeving, de Beroepscode voor Psychotherapeuten en klachtgerelateerde vragen kunt u contact opnemen met Monique Buitenhuis, beleidsmedewerker van de NVP. Zij is bereikbaar via 030 – 2510161.

Samen oplossen
Uw onvrede of uw klacht kunt u het beste direct bespreken met uw psychotherapeut. Vaak komt u op deze manier snel tot een goede oplossing. Soms lukt dat niet en soms kunt u uw klacht beter aan een externe instantie voorleggen, zoals de geschillencommissie of het regionale tuchtcollege voor de gezondheidszorg. 

  •  Bemiddeling klachtenfunctionaris
    Als u uw klacht niet met de behandelaar bespreken kunt oplossen, kunt u contact opnemen met de onafhankelijk klachtenfunctionaris Piet de Boer. Hij kan u adviseren en bemiddelen, als uw behandelaar tenminste aangesloten bij onze klachtenregeling van de NVP. 
    Piet de Boer is bereikbaar via klachten@psychotherapie.nl
    Post kan gestuurd worden naar Piet de Boer, p/a NVP, Maliebaan 87 - 3581 CG - UTRECHT
  • De klachtencommissie
    Als u niet tevreden bent over de uitkomst van de bemiddeling, dan kunt u er alsnog voor kiezen een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. De klachtenfunctionaris kan u meer vertellen over deze procedure en kan u bijvoorbeeld helpen met het opstellen van een brief.
     
  • Klachtencommissie 
    De klachtencommissie is een onafhankelijke commissie die een uitspraak doet over uw klacht. In de commissie is de beroepsgroep vertegenwoordigd, maar bijvoorbeeld ook de patiëntenorganisatie.
     
  • Geschillencommissie
    Als u niet tevreden bent over de uitspraak van de klachtencommissie, kunt u een beroep doen op de geschillencommissie. U kunt ook rechtstreeks naar de geschillencommissie als u denkt dat uw klacht daar beter behandeld kan worden. Uw psychotherapeut moet u vertellen bij welke geschillencommissie hij of zij is aangesloten. 
    De onafhankelijke geschillencommissie doet een bindende uitspraak, ook over een eventuele schadeclaim tot in ieder geval € 25.000. De cliënt krijgt hiermee een extra keuzemogelijkheid aangereikt, naast de gang naar het tuchtcollege of de burgerlijk rechter. 

Wie kan er een klacht indienen? 
Een klacht kan ingediend worden door een (ex-) cliënt van een aangesloten vrijgevestigde
psychotherapeut, diens wettelijke of gemachtigde vertegenwoordiger(s) of diens nabestaanden. Het indienen en de behandeling van een klacht zijn gratis. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

BIG-register
Alle psychotherapeuten, die bij de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP) als lid staan ingeschreven, zijn opgenomen in het BIG-register. Deze van overheidswege ingestelde wettelijke registratie biedt titelbescherming en vormt daarmee de basis voor het kwaliteitsbeleid dat de NVP met en voor haar leden bewaakt en uitvoert.

Wkkgz
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht het instellen van een onafhankelijke klachtenfunctionaris om klachten van cliënten op informele en klantvriendelijke wijze op te lossen. De nieuwe wet geeft ook aan dat er een geschillencommissie moet komen die naast klachten, ook claims zal afhandelen.

Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg
Psychotherapeuten en anderen die staan ingeschreven in het BIG-register vallen onder het wettelijk tuchtrecht. Het tuchtrecht is bedoeld om de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bewaken. De tuchtrechter kan – anders dan de klachtencommissie - maatregelen treffen tegen een individuele beroepsbeoefenaar. Indien gewenst kan ervoor worden gekozen de klacht in te dienen bij het regionaal tuchtcollege. Een tuchtcollege bestaat uit juristen en lid-beroepsgenoten. De lid-beroepsgenoten worden op voordracht van de NVP benoemd.

Vragen?
Voor vragen over wetgeving, de Beroepscode voor Psychotherapeuten en klachtgerelateerde vragen kunt u contact opnemen met Monique Buitenhuis, beleidsmedewerker van de NVP. Zij is bereikbaar via 030 – 2510161.