Wachtwoord vergeten

Terugblik NVP-studiedag voor supervisoren

Terugblik NVP-studiedag voor supervisoren 16-11-2017

De NVP kijkt met trots en tevredenheid terug op de studiedag Supervisie geven is een vak apart die 27 oktober 2017 plaatsvond. Dat de 130 deelnemers de studiedag zeer waardeerden bleek niet alleen uit de reacties op de dag en de evaluatieformulieren, maar ook uit de vele exemplaren die zijn verkocht van het recent verschenen standaardwerk dat de aanleiding was voor het organiseren van deze studiedag: Theorie en praktijk van supervisie in de GGZ (onder redactie van R. Beunderman, S. Colijn,  L. Geertjens en F. van der Maas, 2016. Utrecht: de Tijdstroom. ISBN 9789058983077 ).

Van een supervisor mag worden verwacht dat deze niet alleen kundig en ervaren is als the­ra­peut, maar ook didactische vaardigheden verenigt met inzicht in het specifieke van het supervisieproces. Supervisie wordt beschouwd als een essentieel onderdeel binnen opleidingen tot onder meer psychotherapeut, gz-psycholoog, klinisch psycholoog, klinisch neuropsycholoog en psychiater.

In de ochtend stonden plenaire lezingen geprogrammeerd, alsmede een plenaire workshop van José van Reijen en Loek Peute over Lastige kwesties, waarin aan de hand van videofragmenten van alledaagse supervisie is gereflecteerd over de onderwerpen ‘supervisierelatie’, ‘cultuur en supervisie’ en ‘supervisie en beroepsethiek’. In de middag konden de deelnemers kiezen uit zes workshops.

De studiedag werd georganiseerd door de werkgroep Studiedag Supervisoren van de NVP-commissie Supervisoren Psychotherapie: Ruud Beunderman, Loek Peute, José van Reijen, Anke Savenije

Presentaties
Hieronder vindt u links naar de beschikbare presentaties.

Plenair:

Ruud Beunderman: Perspectief van de redactie van het boek Theorie en praktijk van supervisie in de GGZ

Tonnie Prinsen: Beter behandelen door beter opleiden

Sjoerd Colijn: Theorie en praktijk van supervisie in de ggz

Salvatore Vitale: Adviezen voor supervisoren vanuit het perspectief van een supervisant

Workshops:

a. Anke Savenije: Supervisie en systeemtherapie

b. Marja Rexwinkel en Lidwien Geertjens: Reflecteren met de supervisant over het behandelen van kinderen en ouders

c. Yvette van der Pas en Loek Peute: Competenties ’vangen’ in cgt-supervisie

d. Marc Daemen en José van Reijen: Leren van elkaar in een supervisiegroep

e. Anke Savenije en Ruud Beunderman: Supervisie: werkrelatie en mogelijke stagnaties. Theorie en praktijkvoorbeelden.

f. Willem Heuves: De setting als proces in psychodynamische psychotherapie



« Terug naar overzicht